Frågor och svar

• Hur gör jag för att ta körkort? Vad måste jag göra?

Börja med att söka körkortstillstånd. Vi tycker självklart att du ska ta hjälp av oss på trafikskolan så skriv in dig och börja med att plugga teori via vår app, var med på lärarledda teorilektioner, boka in körlektioner, Sen lägger du och din trafiklärare upp en planering och bokar in körlektioner, riskutbildningar och prov.

Här kan du läsa mer om vägen till körkort.

• Måste man göra Riskettan före Risktvåan?

Nej. Du kan göra dem i den ordning du själv vill.

Du kan boka Riskettan i vår e-handel.

• Vad kostar det att ta ett körkort?

Alla är vi olika och antal lektioner varierar. Det beror på bland annat på hur mycket och hur länge du har övningskört tidigare, vilken möjlighet du har att övningsköra privat samtidigt som du går på trafikskolan, din fallenhet för bilkörning med mera.

I vår e-handel kan du se våra priser och köpa paket för körkortsutbildningen.

• Kan jag ta körkort endast för automat?

Ja det går bra. Meddela oss om du vill ta körkort för manuellt växlad bil eller automat.

• När måste man betala?

Köper man ett paket måste allt betalas innan utbildningen kan starta. Annars betalar man styckpris vid varje körtillfälle.

Priserna hittar du i vår e-handel.

• Kan man delbetala?

Inte direkt via trafikskolan. Däremot finns möjligheten att ta ett räntefritt körkortslån via Wasa Kredit. Det finns också möjlighet att få körkortslån från CSN för den som är arbetslös.

• Hur många lektioner måste man köra?

Om du vill att vi på Kisa Trafikskola ska boka dina prov på Trafikverket så ska du vara godkänd enligt den kursplan som vi har. Hur många körlektioner du behöver för att uppnå de målen kan variera från person till person.

• Måste man gå på de lärarledda teorilektionerna?

Det är valfritt. Men väldigt nyttigt!

• Hur lång tid tar det att få ett körkort?

Det kan ta allt från ett par veckor till flera år. Det beror på vilka förkunskaper du har, hur mycket du kan övningsköra hemma med mera.

Här kan du läsa mer om stegen fram till körkortet.

• När kan man boka prov?

Du och din trafiklärare gör en gemensam planering för hur just du ska nå ditt körkortsmål. Det kan vara svårt att från första lektionen att göra en bedömning när du kan vara redo för prov men om du önskar så försöker vi göra en planering och boka prov redan efter första lektionen. Självklart med reservation att den planeringen kan behöva ändras under resans gång.

Här kan du läsa mer om stegen fram till körkortet.

• När ska jag börja på Trafikskolan? Hur gammal måste jag vara?

Var ute i god tid innan du vill ha ditt körkort så du hinner få en god uppfattning om vad som krävs av dig för att lyckas med ditt mål. Om ditt mål är att ta bilkörkort så snart som du har fyllt 18 år så kan det vara bra att ta en körlektion redan när du är 16 år. På våra introduktionsutbildningar berättar vi mer om bästa sättet att ta körkort.

Här kan du läsa mer om vägen till körkort.

• Ska jag köra med samma lärare varje gång?

Det är viktigt att du känner dig bekväm och trivs med din trafiklärare, därför tror vi att det är bra om du inte kör med för många olika lärare. Men det avgör så klart du själv också. Ibland så kan vi behöva ändra lärare på grund av sjukdom eller andra orsaker.

Här hittar du oss som jobbar på Kisa Trafikskola.

• Vad händer om jag blir sjuk?

Då måste du höra av dig direkt på morgonen. Via mejl eller telefonsvarare.

Kontakta oss här.

• Vad händer om jag inte kan komma på en bokad lektion?

Lektionen måste avbokas senast dagen innan kl. 13.00 för att du inte ska bli debiterad.

• Hur skriver jag in mig på körskolan?

Gärna via hemsidan. Enklast skriver du in dig direkt i vår e-handel.

• Mellan vilka tider kan jag ta lektioner?

Mellan klockan 07.00 – 17.00.

• Hur länge får man vara inskriven?

Inskrivningen gäller 1 år men självklart längre om du är regelbundet är aktiv på trafikskolan.

• Hur länge gäller mina Riskutbildningar?

De gäller i 5 år.

• Kan jag få förlängd tid när jag gör mitt teoriprov?

En ansökan måste göras. Blanketter finns på Trafikverkets hemsida. Vi kan också hjälpa dig med detta.

Läs mer på Trafikverkets hemsida.

• Varför är det att svårt att nå er när jag ringer?

Vi i receptionen måste prioritera de besökare som kommer till trafikskolan, därför har vi inte möjlighet att alltid svara i telefon. Om vi inte svarar, lämna ett telefonmeddelande med namn och nummer så ringer vi upp under dagen.

Många utav de frågor som kommer in till oss kan lösas via vår hemsida.