Tungt släp

Din väg mot körkort

Utbildningarna finns i Vimmerby

Med ett B-körkort får du lov att koppla på ett så kallat lätt släp. Med lätt släp menas att den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3 500 kg eller att släpets totalvikt inte är mer än 750 kg. Om du behöver kunna koppla på ett släp som är tyngre än detta behöver du ett BE-körkort eller ett utökat B-körkort, ett så kallat B96-körkort.

Är du osäker på vad som gäller för just ditt släp? Då kan du få svar i Transportstyrelsens Släpvagnskalkylator!

Utökat B-körkort (B96)

Denna körkortsbehörighet är en variant av B-körkortet som innebär att maxvikten för bil och släpets totalvikt höjs från 3 500 kg till 4 250 kg.

Steg 1: Gå kurs för B-96 i Vimmerby

För dig som vill utöka ditt B-körkort till ett B96-körkort erbjuder vi en dubbellektion samt lån av fordonskombinationen vid provtillfället. Du kan enkelt köpa det i Vimmerby Trafikskolas e-handel.

Steg 2: Nytt körprov

För att utöka ditt B-körkort till B96 behöver du göra ett nytt körprov hos Trafikverket. Du behöver inte skaffa ett körkortstillstånd för att få övningsköra eller utföra ditt körprov men du måste som sagt redan ha ett B-körkort.

Ditt körprov hos Trafikverket är utformat precis som ett vanligt körprov och består av säkerhetskontroll, körning i och utanför tätbebyggt område samt olika manöverövningar. Du ska kunna backa med släpet både rakt och i sväng.

Vi skräddarsyr också utbildningspaket åt företag. Kontakta oss på skolan så hjälper vi dig!

BE-körkort

Har du behov av kunna köra bil med släp där den sammanlagda totalvikten överstiger 4 250 kg behöver du ett BE-körkort. Med ett nytt BE-körkort så får den sammanlagda totalvikten inte överstiga 7000 kg. Varken bilen eller släpets totalvikt får överstiga 3 500 kg. (Glöm inte att det alltid är bilens egna begränsningar som styr hur tungt släp du får koppla på! Uppgiften hittar du i bildens registreringsbevis).

Steg 1: Körkortstillstånd

För att få ta ett BE-körkort ska du ha fyllt 18 år och du måste först ta ett B-körkort. För att få övningsköra med tung släp som kräver BE-körkort, måste du också skaffa dig ett körkortstillstånd för detta. Ansök om körkortstillstånd här.

Steg 2: Gå kurs för BE-körkort i Vimmerby

Vårt BE-paket går enkelt att beställa i Vimmerby Trafikskolas e-handel. I utbildningen ingår all teori med material och inloggning till utbildningsportalen, Teoricentralen tre körlektioner med skolans ekipage samt lån av bil med släp till körprovet.

Steg 3: Nytt körprov

För att få ditt BE-körkort måste du göra både ett nytt kunskapsprov och ett nytt körprov hos Trafikverket.