Din väg mot körkort

Är du redo att påbörja resan mot ett eget körkort och friheten som det innebär? Här hittar du allt du behöver veta om allt från körkortstillstånd till förarprov! Vi på Kisa Trafikskola erbjuder en effektiv och välplanerad körkortsutbildning där vi hjälper vi dig under varje steg fram till körkortet. Välj själv om du vill ta körkort för automat eller manuellt växlad bil.

Steg 1: Körkorts­tillstånd

Det första steget mot körkortet är att ansöka om ett körkortstillstånd. Det måste du ha för att få lov att övningsköra. Du kan enkelt ansöka om ett tillstånd på Transportstyrelsens hemsida. Fyll i din ansökan och en hälsodeklaration direkt i e-tjänsten och skicka in.

Förutom dessa två dokument behöver du också skicka in en synundersökning som du kan göra hos en optiker. Kontakta oss om du behöver hjälp på vägen.

Ansök om körkortstillstånd

Steg 2: Introduktions­utbildning

För att få övningsköra privat behöver du och din handledare gå en introduktionsutbildning.

Efter kursen behöver handledaren ansöka om handledarskap och bli godkänd av Transportstyrelsen innan ni kan börja övningsköra.

Här kan handledaren ansöka om handledarskap på Transportstyrelsens hemsida.

Steg 3: Körning och teori

När du har ditt körkortstillstånd i handen kan du skriva in dig på Kisa Trafikskola för att påbörja din körkortsutbildning. Här kan du välja om du vill gå utbildning för automatväxlad eller manuellt växlad bil.

Hur mycket tid och pengar du kommer behöva lägga på din körkortsutbildning beror på många olika saker, bland annat vilka förkunskaper du har, hur mycket du kan övningsköra hemma samtidigt som du övningskör på trafikskolan, vilken fallenhet du har för bilkörning med mera.

Därför kan det vara bra att inleda utbildningen med en testlektion så att du och läraren sedan kan göra en plan anpassad efter dina behov. Vet du sen tidigare vad du behöver kan du köpa ett paket med teori och körlektioner direkt istället.

För att få en så effektiv körkortsutbildning som möjligt är det viktigt att du håller jämna steg mellan din körträning och dina teoristudier. Ju bättre koll du har på teorin desto lättare kommer det att gå med körningen.

Att kunna köra tryggt och säkert i alla sorters trafiksituationer är en förutsättning för att klara körkortet. Men en körkortsutbildning ska räcka längre än så. Vårt mål är att inte bara ge dig alla de bästa förutsättningarna att klara proven, vi vill att du ska bli en trafiksäker förare under hela livet.

Steg 4: Riskutbildning

Riskutbildningen är en obligatorisk del i din körkortsutbildning och består av två olika delar. Den första delen är teoretisk och den andra är praktisk. Riskutbildning 2 genomgår du mot slutet av din utbildning i samråd med din trafiklärare. Riskutbildning 1 kan du göra när du vill under körkortsutbildningen.

Riskutbildning del 1

Under ett lektionstillfälle går vi igenom alla kända och okända faror som är viktiga att vara medveten om som bilförare. Vi pratar om alkohol, droger, trötthet och riskfyllda beteenden i trafiken.

Riskutbildning del 2

Den andra delen av riskutbildningen är den så kallade Halkan. Tillsammans åker vi till Vimmerby Trafikövningsplats på Källsåkravägen 90 för att genomföra utbildningen. Då får du själv känna på hur det är att köra bil under exempelvis halt väglag.

Steg 5: Prov

Sista steget innan du har körkortet i din hand är Körkortsprovet. Provet är tvådelat och består av en del som är kunskapsprov och en del som är körprov.

Kunskapsprovet

För att lyckas på kunskapsprovet är det viktigt att du har full koll på din körkortsteori. På Teoricentralen kan du öva på mängder med tester som efterliknar de verkliga förhållandena under ett kunskapsprov på Trafikverket. Öva på dessa så vet du vad som kommer att krävas av dig när det väl är dags.

Körprovet

Under körprovet ska du bevisa för din förarprövare att du har tillräckligt med kunskap, körvana och riskmedvetenhet för att kunna godkännas. Under provet kommer du att bedömas inom fem olika områden:

1. Fordonskännedom
  2. Manövrering