Moped

Din väg mot körkort

Att fylla 15 och äntligen få köra moped kan vara en stor förändring i livet. Att kunna ta moppen till träningen och för att träffa kompisar är en ny frihet att njuta av. För att få köra en moped i klass 1, eller en EU-moped som det ibland kallas, behöver du ett AM-körkort. Med ett AM-körkort får du även köra traktor och EPA. Du får börja övningsköra moped när du är 14 år och 9 månader, men du behöver ett körkortstillstånd och det är inte tillåtet med privat övningskörning.

Steg 1: Körkorts­tillstånd

Det första steget mot AM-körkortet är att ansöka om ett körkortstillstånd. Det måste du ha för att få lov att övningsköra. Du kan enkelt ansöka om ett tillstånd på Transportstyrelsens hemsida. Fyll i din ansökan och en hälsodeklaration direkt i e-tjänsten och skicka in.

Förutom dessa två dokument behöver du också skicka in en synundersökning som du kan göra hos en optiker. Kontakta oss om du behöver hjälp på vägen.

Ansök om körkortstillstånd

Steg 2: Mopedkursen

Vår mopedkurs består av en teoretisk del och en praktiskt.

Teoretisk del

Den teoretiska delen utgörs av fyra lektioner som vardera är på två timmar. Utöver det  tillkommer självstudier i körkortsteori som du enklast utför med hjälp av det digitala materialet på Teoricentralen. För att du ska vara redo för kunskapstestet på Trafikverket har vi på Trafikskolan som krav att du ska göra 100% av alla frågor på Teoricentralen samt minst tre godkända sluttest.

Praktisk del

Den praktiska delen består av fyra timmar körning tillsammans med din lärare. Av de fyra timmarnas körning så består två timmars körning av manöverövningar i grupp. Detta sker på Vimmerby Trafikövningsplats. Då tränar ni på balansövningar, effektiva inbromsningar och körning med passagerare.

Övriga två timmar kör du enskilt med din lärare ute i trafiken. Dessa sker i Kisa. Om läraren inte anser att du är redo efter dessa fyra timmar kan du behöva ytterligare körlektioner. Då tillkommer en avgift på 800 kr för varje 55 minuters lektion.

OBS! Vid alla körtillfällen måste du ha med dig din legitimation, ditt körkortstillstånd samt egna kläder och en godkänd hjälm. Kläderna ska vara rejäla och bestå av byxor, jacka, skor, handskar. Saknas något av detta får du inte lov att köra men debiteras ändå för lektionen.

Steg 3: Vad kostar ett AM-körkort?

Vår AM-kurs kostar 5 700 kr. Var ute i god tid för kurserna blir snabbt bokade. Om det inte finns någon kurs tillgänglig här på e-handeln så kolla på Vimmerby Trafikskolas hemsida. Om du skulle behöva fler timmar med övningskörning än som ingår i kursen (fyra timmar) så kostar de 800 kr för en 55 minuter lång lektion.

OBS! Glöm inte att du måste ha ditt körkortstillstånd klart till dess att kursen startar.

Steg 4: Kunskapsprov

För att få ditt AM-körkort krävs två saker:
1. Att vi på Kisa Trafikskola rapporterar att du har utfört din AM-utbildning hos oss till Transportstyrelsen.
2. Att du utför och blir godkänd på ett kunskapsprov hos Trafikverket.

Du får alltså inte lov att göra ditt kunskapsprovTrafikverket innan vi har rapporterat att du är godkänd på utbildningen hos oss. För att bli det måste du ha varit med på alla teorilektionerna, blivit godkänd på körningen och klarat alla digitala tester.